Bakom framgången ligger ett ständigt fokus på lågpris, ett brett sortiment och en stark efterfrågan inom trädgård och utemiljö, där produkter som gräsklippare, trimmers och robotgräsklippare, särskilt från Julas eget varumärke Meec Tools, har varit mycket populära. Skruvdragare, färg, arbetskläder och högtryckstvättar har också gått bra under årets första hälft.
Även e-handeln visar kraftig tillväxt med en ökning på 16 procent jämfört med föregående år. Det har inneburit vissa logistiska utmaningar, vilket är beklagligt, men Jula har agerat snabbt för att möta den ökade efterfrågan.
– Vi jobbar hela tiden aktivt med prissättning för att ge våra kunder bästa möjliga erbjudanden. Vårt lågpriskoncept håller och det märks att kunderna uppskattar det, säger Johan Sjöhagra.
För att långsiktigt kunna erbjuda lågpris på ett effektivt sätt bygger Jula nu ut Nordens största lager/autolager (cirka 180 000 kvadratmeter) med ytterligare 46 000 kvadratmeter lageryta.
− Lager och logistik är centralt i vårt lågpriserbjudande till våra kunder. Så har det varit ända sedan vi packade ordrar i ladugården på Jultorp i början av 1980-talet, säger Karl-Johan Blank, ägare Jula Holdingkoncernen.
Full fart framåt!
Samtidigt med försäljningsframgångarna fortsätter Jula att växa. Under 2025 planeras totalt tio nya varuhus, varav sju öppnar under hösten. Fram till och med 2030 är målet att öppna 100 nya varuhus i Sverige, Norge, Finland, Polen, och kanske även på nya marknader.
– Vi har hållit på länge, vi är en trygg leverantör med lång erfarenhet och ett tydligt fokus på lågpris. Det är en modell som fungerar, och som kunderna uppskattar. Nu skalar vi upp detta ytterligare, säger Karl-Johan Blank.
Med full fart framåt, starka siffror och fortsatt expansion befäster Jula sin position som en av norra Europas ledande lågprisaktörer inom detaljhandeln.